Pengalaman menunaikan umrah 2

  
   Sepanjang cuti pertengahan tahun yang selama 2 minggu tu,aisha dengan family aisha pergi menunaikan umrah.. Tapi tu pown x ramai yang tahu sbb ianya mengejut.. Kecian saya xdapat ikut dak ST pergi Savannah Hill... Tapi  xpe... Sesungguhnya pengalaman saya juga menarik.. hehe... Bler la aisha dapat menjejakkan kaki kat sane lagi an? hm... (fikir... ^-^ )

   aisha bertolak pada pukul 10 pagi di MJBBU menaiki bas... Kami bertolak ke Changi Airport,S'pore...Kat sane ambil masa la juga cume x d la lame sangat... Saya xcited aw... Awal- awal pagi lagi 'susa' nak bangun..haha...

Suasana di Changi International Airport

Lihat ayah saya yang menyorong beg di kerusi roda?hehe..

Ini mak saya and kakak saya...
p/s: kakak saya nie mang suke bergambar.... :p

Kakak saya dye tengah takut sbb train nie laju sgt..
Perjalan ke platform seterusnya :)
    Kami menaiki penerbangan  Garuda Airlines sebab sebelum ke Jeddah, ktorang akan transit di Jakarta... Di bawah nie gambar di Airport Jakarta..hehe..

ape budak tu buat ek?hehe...

saya & mak

(kt belakang tu eskelator untuk orang yang malas nak jalan jauh ye..)

besar x kapal terbang tu?

mak & ayah sebelum di ruang berlepas :)

My fevret... makanan dalam flight ^-^

nie gambar Makkah dari kapal terbang ye....
    Perjalanan dari Jeddah ke Makkah lebih kurang 6 jam...(kalo x silap) Jadi setibanya aisha di hotel, sudah masuk waktu untuk menunaikan solat Subuh... Selepas solat, kami diminta untuk bersapan dahulu sebelum menunaikan umrah >.< xsabar rase di hati nie taw...

 Pada hari Rabu kalau x silap aisha la kan... aisha dengan akak ikut pergi lawatan ke Jabal Rahmah... Saya punye xcited sampaikan xnak naik bilik :p hehe...

di sebelah hotel saya ade kedai makan..

cube tengok papan tanda kedai tu... n_n
   Kat bawah nie gmbar sewaktu di Jabal Rahmah (kalau salah eja,maaf)

Siapa mahu naik unta?

Ramaikan kami?

Nak naik atas tu kena mendaki dulu...

cantik x?? pemandangan? hehe...

sewaktu menuruni tangga...
ini adalah antara orang yang meminta derma...
   Selepas itu,kami pun pulang ke hotel...

nie pemandangan dalam masjid... (amek senyap2...)
    Depan masjid ade banyak shopping complex...sebenarnya ade 3 je...hehe...saya selalu ergi jalan-jalan dengan mak n akak n ayah...

cayalah..ade BR la kat cnie...

ade sesiape yang ingin ke Body Shop??
    Normally,saya akan membeli makan di kedai Bin Dawood...kat situ macam-macam ada.. Gerenti x kecewa kalau pergi sana... :p

mari lihat teh

nyum..nyum..sedapnyer....
    Pada waktu petang,kami akan berjalan-jalan di kedai-kedai yang terdapat berdekatan dengan hotel je... Banyak la jugak kedainya... Saya tertarik dengan satu kedai kasut tu.. Dye sangkut kasut dye.. pergh...lawa walaupun sempit..ehehe... Tapi malang,aisha x bawak kamera pula mase tu.. maaf !

deretan kedai 25 riyal, 2 riyan dan 10 riyal...
    Kat salah 1 shopping complex nie, kat food court dye ade kedai yang jual makanan M'sia.. Namun x semua makanan ade... Orang kata roti canai dengan teh ais dye sedap... Tapi bagi aisha roti canai dye biase je tapi dye punyer teh ais mang kaw...cedap ooo..hehe...

ini jus delima dan oren...
satu bekas tu 15 riyal tapi lumayan sebab dye guna 5 biji buah oren...
    Hari-hari yang berlalu terasa begitu pantas sekali.. Tidak puas rasanya berada di Makkah... Sebelum berangkat ke Madinah, adik nan akak pergi la jalan-jalan dalam masjid..amik gmbar sane-sini smpi tersesat..hehe...

ka'bah

di tempat sa'ei tingkat atas..

eh,budak nie...

tempat air zam zam n_n
    Petang tu, ade lawatan terakhir di Makkah iaitu ke ladang unta la...hehe.. banyak lawala ini tempat.. sekali sala pijak, tahi unta di kasut..hehe...

comel kan?
   Balik dari lawatan, aisha nan akak pergi ke masjid.. stay sane sampai Isya'.. saya kene mara dengan askar kat sne sbb.... cbe tgk bawah...

gara-gara amik gmbar kaabah >.<

nie pula bangunan yang terdapat jam diatasnya...lawa an?
    Keesokannya,kami bertolak ke Madinah.. Saya telah mengambil banyak gambar tapi...no komen la... Selepas di tapis,ini jela yang mampu saya letak dalam blog saya yang tercinta nie...

ayah kata nie masjid

perhatikan betul-betul gambar di atas..

lihatlah...x banyak pokok pown kat cnie

keadaan yang berbukit bukau

Nie? aisha pown x taw..

   Akhirnya tiba juga kami di Madinah... ;)




Kat Madinah pown ade Tabung Haji M'sia taw...

melayan kehangatan udara :p

pulang ke hotel dari pasar kurma

ayah dan pemandu teksi..

lawa kan?

baik punyer...posing.. (tepi jalan)


Baqi' (x tahu ejaan)


Perjalanan ke Jeddah untuk kembali ke M'sia


Lihatla kereta itu...

Selepas menunaikan solat Maghrib & Isya' di masjid terapung

ntah pape je....

nenek!! 

kenangan manis 

Kak Siti!!



Dinner tyme!!
    Gambar di bawah ini ialah gambar transit di Jakarta...


Kak ZuRiha (kalau x silap sbb orang paggil dye KAK ZULAIQA)


story -morry

sabar menanti ketibaan bas
  Setibanya bas di perkarangan MJBBU.. "Asal gelap je nie?".. teka la... -blackout- (=.=") Antara pengalaman la jugak kan.. Saya sangat sukakannya... ^^/

p/s:  maaf kerana lewat post..